Nieuws

Uitnodiging aan de leden van Vliegclub Westerwolde: ”Veenkracht” 22 november 20.00 uur

Uitnodiging Groningen Compleet 22 nov 2017

NIEUWE CHECKLISTS WT9 EN C42

Vanaf heden liggen de nieuwe checklists in de toestellen, deze zijn ook te downloaden via Leden – Rooster – Downloadkolom rechts op de pagina.

Vanaf heden deze graag goed opvolgen; let vooral op het gewijzigde gebruik van de fuelpump.

ENGLAND, HERE WE COME AGAIN !

13 juli 2017 zijn we vertrokken voor onze vliegtocht naar Engeland. Ook nu bleek dat een goede vluchtvoorbereiding weer erg nuttig is.

Plusminus 10.30 uur stegen we op naar vliegveld Midden Zeeland (EHMZ). Daar aangekomen hebben we direct de GAR en het vliegplan gefaxt (de GENDEC hadden we de dag ervoor al via de PC geregeld) Na nog wat gegeten en getankt te hebben zijn we naar Engeland gevlogen. De oversteek hebben we gemaakt via het kortste stuk Calais-Dover, want dan hoef je namelijk geen reddingsvesten mee te nemen. Onder de begeleiding van de luchtverkeersleiding van Brussel, Lille en Londen zijn we 1 ¾ uur later op Rochester (EGTO) geland.

Downwind Rochester

Na het parkeren zag ik 4 gele jassen staan en zei al tegen Mieke dat die vast voor ons kwamen. En ja hoor, na het uitzetten van de motor kwam de border police (hier de marechaussee) al naar ons toe. Ze wilden de paspoorten zien en vroegen waarom we geen GAR hadden gestuurd. Ik kon aantonen dat dat wel was gebeurd op Midden Zeeland. Ze gingen toen even bellen met hun kantoor en zeiden,” u hebt gelijk, onze fax is kapot”. U had ook even kunnen bellen,??  Verder wilden ze alle papieren zien en kwamen tot de conclusie dat verder alles klopte m.u.v. de telefoonnummers die we bij ons hadden. Hun telefoonnummer klopte niet? Nadat ik hun vertelde en liet zien dat ik dat de vorige dag van hun eigen site had afgehaald begonnen ze zich achter de oren te krabben en gaven ons het goede nummer en zeiden dat ze de site gingen aanpassen en wensten ons een plezierig verblijf in Engeland. Na het melden op het havenkantoor had ik een hotel geboekt naast het vliegveld. Toen ik de bevestiging kreeg en zag dat de rekening in dollars was …???? Na goed kijken bleek dat ik Rochester in Amerika had geboekt! Oeps, foutje, maar even bellen!

Vrijdag de 14e wilden we naar een heel klein farmfield, Northiam, dat ligt heel dicht bij een groot landhuis met prachtige tuinen die je kunt bezichtigen. Het veld is PPR maar we kregen geen contact met de eigenaar van het veld, dus ging het bezoek aan de tuinen niet door en zijn toen naar Londen Stapleford (EGSG) gevlogen voor een bak koffie. Stapleford is een veld waar het heel erg druk is met vliegers in opleiding. Na de koffie weer terug naar Rochester. De volgende dag zijn we na te hebben getankt, verder gevlogen naar Lee on Solent (EGHF)bij Portsmouth: één van de vele marinehavens van Engeland. Onderweg moesten we nog wat slalommen om een paar buien met motregen, maar verder was het redelijk goed te doen. Het was er zó druk met radio verkeer dat ik er nauwelijks tussen kwam. Toen het eindelijk was gelukt kon ik landen op de 23 met ongeveer 25 knopen wind op de kop.

Lee on Solent

Nadat we in het hotel waren aangekomen hebben we de stad verkent. Deze was erg veranderd nadat ik er met de marine voor het laatst was geweest. De stad was in positieve zin veranderd en zeker de moeite waard om een keer te bezoeken.

Maandag de 17e zijn we weer vertrokken richting Bath, maar eerst nog even landen op Bembrige (EGHJ) gelegen op het eiland Wight. We waren wel een paar keer eerder op het eiland geweest, maar nog nooit op Bembrige. Op hun website stond dat het restaurant elke dag was geopend, maar het bleek dat het was gesloten op maandag. Na een kwartier zaten we weer in de lucht op weg naar Garston Farm heel dicht bij Bath. Garston ligt in de CTR van Colerne een militair veld. Nadat we contact hadden gemaakt met Colerne werden begeleid tot op de grond door de verkeersleider. Toen we waren geland wilden we de bus pakken naar Bath maar die reed volgens de boer maar 4 keer per dag en voorlopig kwam er geen bus. Dus maar even een taxi gebeld die veel moeite had om het veld te vinden. Later zagen we op het busstation dat er maar 1x per dag een bus reed! Nadat we de prachtige steden Bath en Bristol hadden bezocht heeft de zeer behulpzame eigenaar van de B&B ons weer naar het veld gebracht.  We moesten eerst nog een poosje wachten tot het weer iets opklaarde, want de bewolking hing erg laag en het zicht was marginaal. Tegen de middag was het zover opgeklaard dat we naar het naast gelegen veld Kemble (EGBP)konden vliegen. Dit is een heel groot veld waar ze de grote airliners slopen. Na de koffie op Kemble was het zover opgeklaard dat we de laatste 20 minuten naar Oxford Enstone (EGTN) konden vliegen.

Kemble

Na de landing werden we even door een vlieger naar het station gebracht waar we de trein namen naar Oxford: Een heel drukke stad met ontelbaar veel Aziatische jongeren.

Het weer zag er de volgende dag niet best uit, maar na het bestuderen kwamen we tot de conclusie dat het snel zou stoppen met regenen en dat we daarna best konden vliegen richting Lashenden Headcorn (EGKH). De voorspelling kwam uit want toen we op het veld aankwamen scheen de zon. Na het tanken zijn we opgestegen richting Headcorn en zijn deze keer via de noord kant van Londen gevlogen wat ook een prachtige blik bood op de skyline van Londen. Verschillende grote airliners vlogen voor ons gevoel vlak over ons heen , maar met de transponder geselecteerd en met Londen info was het geen enkel probleem.  Ook zagen we een spitfire aan het stunten terwijl we op weg waren. Na een uurtje konden we de wielen op Headcorn aan de grond zetten.

De laatste avond sliepen we in een 700 jaar oud hotelletje met een pub de Chequers Inn  in Smarden, waar we al een keer eerder waren geweest, heel erg leuk. De laatste etappe bracht ons weer naar Midden Zeeland. na dat ik het vliegplan had doorgebeld via de FIO in Amsterdam en via EHMZ had gevraagd of ze de marechaussee wilden waarschuwen, normaal kan het allemaal via het net, maar op Headcorn lag alles plat zodat het telefonisch beter ging. Onderweg was de verkeersleiding weer in alle landen erg behulpzaam voor het melden van tegengesteld verkeer. Het was namelijk een prachtige vliegdag met erg veel verkeer in de lucht.

Na de landing op Midden Zeeland stond de marechaussee al op ons te wachten. Nadat hij de paspoorten had gezien wenste hij ons welkom terug en konden we een bak soep eten. Toen we de lunch op hadden even weer getankt en terug naar Stadskanaal waar we na 1.40 uur na vertrek uit EHMZ de wielen weer aan de grond hebben gezet.

Engeland is een prachtig vliegland met heel aardige en behulpzame mensen.

In totaal hebben we bijna  11 uur gevlogen en ruim 1800km afgelegd en ook deze keer weer een hoop evaring opgedaan.

Het Sirius team

Freek en Mieke

Gezellige club-BBQ 7 september 2016

Karin Hilgenga had het niet beter kunnen plannen, want wat was het prachtig weer om te barbecuen én om te vliegen deze avond. Door chefkok Jan werd er heerlijk vlees gebakken en Manfred Linden heeft zich tot dat de duisternis intrad bekommerd over het vliegverkeer. Perfecte combinatie, zeker voor herhaling vatbaar!

Arjen’s aanwinst: de Stratos 300

Zondag 14 augustus was het zover; Arjen Groot zijn pas aangekochte Stratos kon worden opgebouwd vanuit de speciale transportaanhanger. Dit bijzonder mooie en nette exemplaar met wankelmotor is zeer geschikt om mee te gaan motorzweven, Arjen’s passie. De éénzitter met een vermogen van 35pk, klap-prop en een spanwijdte van 12.60m leent zich perfect hiervoor.

Nog even wachten tot het BVI binnenkomt, daarna mag hij z’n eerste start vanaf EHST gaan maken. Wij wensen Arjen veel plezier met dit mooie toestel!

Reisverslag stedentrip Freek en Mieke 2016

Ook voor deze reis ging er weer veel voorbereiding aan vooraf. De route plannen, kaarten van de velden uitprinten, kaarten aanvragen, permit to fly aanvragen voor Luxemburg, waar hebben ze mogas enz. Toen alles was gedaan zijn we op 11 juni vertrokken richting het zuiden. Het eerste veld was Aachen Merzbrück (EDKA) waar ons een heel lastige landing te wachten stond, een gigantisch vlagerige crosswind waar ik de handen en voeten vol aan had. Na de landing hebben we even de inwendige mens verzorgt en zijn toen doorgevlogen naar Dahlemer Binz (EDKV), waar er gelukkig veel minder wind stond en de landing veel rustiger verliep. Even getankt en koffie gedronken met wat bekenden van ons die daar in de buurt wonen. Na de koffie en het afscheid nemen zijn we weer vertrokken naar onze eind bestemming voor die dag: Trier Fören (EDRT). Alle bagage uitgeladen, het toestel vastgezet en even via booking.com een hotelletje geboekt in Trier. In Trier vielen we met de neus in de boter, want het was de laatste dag van de Moezel feesten. In plaats van een landing biertje werd het dus een moezeltje. De volgende dag hebben we Trier verkend en zijn heel cultureel bezig geweest door verschillende Romeinse oudheden te bezoeken. De dag erna wilden we verder vliegen, maar regen en heel lage bewolking hielden ons tegen zodat we genoodzaakt waren een extra dag te blijven. Die extra dag hebben we benut om met de trein naar Luxemburg stad te gaan wat maar ¾ uur rijden was. De volgende dag toen we opstonden was het prachtig weer en zaten we tegen 11.30 in de lucht voor onze etappe naar Speyer (EDTO) waar we binnen het uur naar toe vlogen. Speyer is een prachtige stad met een heel mooi techniek museum waar je je de ogen uitkijkt.

Toen we 2 dagen later weer wilden vertrekken uit Speyer konden we dat niet omdat de brandweerwagen van het veld niet inzetbaar was en er moest worden gewacht totdat er één van de plaatselijke brandweer het had overgenomen. Na een uurtje konden we dan eindelijk vertrekken en zijn we eerst nog even naar Offenburg gevlogen, om daar bij de lokale vliegclub te tanken. De havenmeester was die dag niet komen opdagen, dus moest alles via via geregeld worden wat nog wel wat tijd in beslag nam. Aan de mensen daar gevraagd of ze voor die vijf minuten vliegen naar Straatsburg een vliegplan indienden. En het antwoord was simpel, ja altijd, want de Fransen zijn nu heel scherp na al die aanslagen. Zij gingen nu even niet naar Frankrijk. Op het veld kon ik geen vliegplan indienen of het moest per telefoon. Voor het gemak dus maar even naar Amsterdam gebeld om het vliegplan in te dienen, wat overigens geen enkel probleem was. Na het opstijgen wilde ik via de radio het plan openen, maar kreeg geen contact met Langen info. Toen naar 3000ft geklommen, maar kreeg nog geen steeds geen contact met langen info. Opnieuw Offenburg opgeroepen of zij dat voor mij per telefoon wilden doen. Na ongeveer 5 minuten kregen we de melding dat het vliegplan was geopend. Het cirkelen boven het veld hebben we toen gestaakt en zijn vervolgens de grens over gevlogen naar Straatsburg, wat overigens nog maar een paar minuten vliegen was. Na de landing op Straatsburg (LFGC) was het even zoeken waar we moesten zijn: nergens stond een C op een gebouw. Na wat vragen bleek dat we 200 meter verderop bij de motorvlieg vereniging moesten zijn. De diensdoende havenmeester aldaar had ons vliegplan al gesloten, want de spichtige Franse luchtverkeerleiding had gebeld of het toestel al aan de grond stond. De jonge, vriendelijke havenmeester, die overigens goed Engels sprak was erg behulpzaam en regelde een taxi. Na het inchecken bij het hotel hebben we de stad verkent. We zijn het er allebei over eens dat Straatsburg een mooie en geweldige stad is. Wat ons wel opviel was dat er overal gewapende soldaten en politie liepen en dat de Fransen dus echt op scherp staan. Op het vliegveld van Straatsburg zei de havenmeester dat ook al en dat vliegen via militaire oefengebied, actief of niet, beter vermeden kon worden. Dat deed ons besluiten om maar niet door te vliegen via Frankrijk naar de Belgische kust, (noord oost Frankrijk stikt namelijk van de militaire gebieden) maar terug te keren naar Duitsland. We wilden ook nog naar Luxemburg, waar we toestemming voor hadden van de director of civil aviation, maar van de leiding op het veld waar we naar toe wilden mochten we niet landen bij hun. Toen we weer thuis waren bleek dat ze zich hadden vergist en waren we welkom… helaas. Na twee dagen Straatsburg zijn we weer vertrokken, zonder dat we landingsgeld en stalling kosten hoefden te betalen. Daar doen ze niet aan op LFGC. Een vliegplan werd door de zelfde aardige havenmeester ingediend, alleen kon hij hem niet openen dat moesten we zelf doen met een opgegeven telefoonnummer. Toen ik dat nummer belde, wilden ze het plan niet openen: dat moest ik maar op het veld doen? Na het opstijgen maar even opgeroepen naar Straatsburg control, waar ik na 3 keer nog geen antwoord kreeg. Dan maar Straatsburg tower oproepen en ja hoor, contact en met veel moeite was het plan geopend, we vlogen toen al ruim 10 minuten in Duitsland want het circuit ligt precies aan de grens. Met het mooiste weer van de wereld zijn we naar Mainz (EDFZ) gevlogen, waar we een dik uur later de wielen aan de grond hebben gezet. Na één dag in Mainz zijn we doorgevlogen naar Münster (EDLT), waar we na de landing via hun pc een hotel wilden boeken, maar dat ging helaas niet doordat een virus de pc aan het opeten was. De havenmeester maar even gewaarschuwd over dit euvel. Na een belletje met de VVV van Münster was een hotelletje ook zo geregeld. De volgende dag was het nog ¾ uur vliegen met geweldig zicht en CAVOK naar het vertrouwde veld EHST, waar we tegen 11.00 uur de wielen aan de grond hebben gezet.

Ook deze keer weer een hoop ervaring op gedaan. 1400km gevlogen in 7 uur en 55 minuten.
De leus “met de Franse slag” is niet uit de lucht gegrepen. (tip)Zorg dat je het adres van het vliegveld voor de taxi chauffeur bij je hebt.

Het Sirius team
Freek & Mieke

17-07-2016: First Solo Frank Peter

Op deze mooie zondag met perfect vliegweer heeft Frank zijn eerste solovlucht mogen uitvoeren. Wederom een stapje dichter bij het brevet, ga zo door!

07-07-2016: René Ruiter geslaagd voor het praktijkexamen!

Wij wensen René veel veilige vluchten en many happy landings!

Verrassend Stadskanaal 2016 : Clubstand EHST

Dit jaar zijn er diverse vrijwilligers van de vliegclub aanwezig op de stand van onze vereniging tijdens Verrassend Stadskanaal ter promotie van de club en het ULV-vliegen.

Tevens hebben we leuke introductie-pakketten om mensen kennis te laten maken met de mooiste hobby ter wereld: vliegen! Voor meer informatie bezoekt u onze stand of neemt u contact op met de secretaris, Timo Achterberg.

Graag tot ziens in Stadskanaal !

First Solo: René Ruiter

reneruiter_geslaagd

Wij feliciteren René met zijn First Solo!