Nieuws

Gezellige club-BBQ 7 september 2016

Karin Hilgenga had het niet beter kunnen plannen, want wat was het prachtig weer om te barbecuen én om te vliegen deze avond. Door chefkok Jan werd er heerlijk vlees gebakken en Manfred Linden heeft zich tot dat de duisternis intrad bekommerd over het vliegverkeer. Perfecte combinatie, zeker voor herhaling vatbaar!

image

image

Arjen’s aanwinst: de Stratos 300

Zondag 14 augustus was het zover; Arjen Groot zijn pas aangekochte Stratos kon worden opgebouwd vanuit de speciale transportaanhanger. Dit bijzonder mooie en nette exemplaar met wankelmotor is zeer geschikt om mee te gaan motorzweven, Arjen’s passie. De éénzitter met een vermogen van 35pk, klap-prop en een spanwijdte van 12.60m leent zich perfect hiervoor.

Nog even wachten tot het BVI binnenkomt, daarna mag hij z’n eerste start vanaf EHST gaan maken. Wij wensen Arjen veel plezier met dit mooie toestel!


Reisverslag stedentrip Freek en Mieke 2016

Ook voor deze reis ging er weer veel voorbereiding aan vooraf. De route plannen, kaarten van de velden uitprinten, kaarten aanvragen, permit to fly aanvragen voor Luxemburg, waar hebben ze mogas enz. Toen alles was gedaan zijn we op 11 juni vertrokken richting het zuiden. Het eerste veld was Aachen Merzbrück (EDKA) waar ons een heel lastige landing te wachten stond, een gigantisch vlagerige crosswind waar ik de handen en voeten vol aan had. Na de landing hebben we even de inwendige mens verzorgt en zijn toen doorgevlogen naar Dahlemer Binz (EDKV), waar er gelukkig veel minder wind stond en de landing veel rustiger verliep. Even getankt en koffie gedronken met wat bekenden van ons die daar in de buurt wonen. Na de koffie en het afscheid nemen zijn we weer vertrokken naar onze eind bestemming voor die dag: Trier Fören (EDRT). Alle bagage uitgeladen, het toestel vastgezet en even via booking.com een hotelletje geboekt in Trier. In Trier vielen we met de neus in de boter, want het was de laatste dag van de Moezel feesten. In plaats van een landing biertje werd het dus een moezeltje. De volgende dag hebben we Trier verkend en zijn heel cultureel bezig geweest door verschillende Romeinse oudheden te bezoeken. De dag erna wilden we verder vliegen, maar regen en heel lage bewolking hielden ons tegen zodat we genoodzaakt waren een extra dag te blijven. Die extra dag hebben we benut om met de trein naar Luxemburg stad te gaan wat maar ¾ uur rijden was. De volgende dag toen we opstonden was het prachtig weer en zaten we tegen 11.30 in de lucht voor onze etappe naar Speyer (EDTO) waar we binnen het uur naar toe vlogen. Speyer is een prachtige stad met een heel mooi techniek museum waar je je de ogen uitkijkt.

http://www.speyer.technik-museum.de

image

Toen we 2 dagen later weer wilden vertrekken uit Speyer konden we dat niet omdat de brandweerwagen van het veld niet inzetbaar was en er moest worden gewacht totdat er één van de plaatselijke brandweer het had overgenomen. Na een uurtje konden we dan eindelijk vertrekken en zijn we eerst nog even naar Offenburg gevlogen, om daar bij de lokale vliegclub te tanken. De havenmeester was die dag niet komen opdagen, dus moest alles via via geregeld worden wat nog wel wat tijd in beslag nam. Aan de mensen daar gevraagd of ze voor die vijf minuten vliegen naar Straatsburg een vliegplan indienden. En het antwoord was simpel, ja altijd, want de Fransen zijn nu heel scherp na al die aanslagen. Zij gingen nu even niet naar Frankrijk. Op het veld kon ik geen vliegplan indienen of het moest per telefoon. Voor het gemak dus maar even naar Amsterdam gebeld om het vliegplan in te dienen, wat overigens geen enkel probleem was. Na het opstijgen wilde ik via de radio het plan openen, maar kreeg geen contact met Langen info. Toen naar 3000ft geklommen, maar kreeg nog geen steeds geen contact met langen info. Opnieuw Offenburg opgeroepen of zij dat voor mij per telefoon wilden doen. Na ongeveer 5 minuten kregen we de melding dat het vliegplan was geopend. Het cirkelen boven het veld hebben we toen gestaakt en zijn vervolgens de grens over gevlogen naar Straatsburg, wat overigens nog maar een paar minuten vliegen was. Na de landing op Straatsburg (LFGC) was het even zoeken waar we moesten zijn: nergens stond een C op een gebouw. Na wat vragen bleek dat we 200 meter verderop bij de motorvlieg vereniging moesten zijn. De diensdoende havenmeester aldaar had ons vliegplan al gesloten, want de spichtige Franse luchtverkeerleiding had gebeld of het toestel al aan de grond stond. De jonge, vriendelijke havenmeester, die overigens goed Engels sprak was erg behulpzaam en regelde een taxi. Na het inchecken bij het hotel hebben we de stad verkent. We zijn het er allebei over eens dat Straatsburg een mooie en geweldige stad is. Wat ons wel opviel was dat er overal gewapende soldaten en politie liepen en dat de Fransen dus echt op scherp staan. Op het vliegveld van Straatsburg zei de havenmeester dat ook al en dat vliegen via militaire oefengebied, actief of niet, beter vermeden kon worden. Dat deed ons besluiten om maar niet door te vliegen via Frankrijk naar de Belgische kust, (noord oost Frankrijk stikt namelijk van de militaire gebieden) maar terug te keren naar Duitsland. We wilden ook nog naar Luxemburg, waar we toestemming voor hadden van de director of civil aviation, maar van de leiding op het veld waar we naar toe wilden mochten we niet landen bij hun. Toen we weer thuis waren bleek dat ze zich hadden vergist en waren we welkom… helaas. Na twee dagen Straatsburg zijn we weer vertrokken, zonder dat we landingsgeld en stalling kosten hoefden te betalen. Daar doen ze niet aan op LFGC. Een vliegplan werd door de zelfde aardige havenmeester ingediend, alleen kon hij hem niet openen dat moesten we zelf doen met een opgegeven telefoonnummer. Toen ik dat nummer belde, wilden ze het plan niet openen: dat moest ik maar op het veld doen? Na het opstijgen maar even opgeroepen naar Straatsburg control, waar ik na 3 keer nog geen antwoord kreeg. Dan maar Straatsburg tower oproepen en ja hoor, contact en met veel moeite was het plan geopend, we vlogen toen al ruim 10 minuten in Duitsland want het circuit ligt precies aan de grens. Met het mooiste weer van de wereld zijn we naar Mainz (EDFZ) gevlogen, waar we een dik uur later de wielen aan de grond hebben gezet. Na één dag in Mainz zijn we doorgevlogen naar Münster (EDLT), waar we na de landing via hun pc een hotel wilden boeken, maar dat ging helaas niet doordat een virus de pc aan het opeten was. De havenmeester maar even gewaarschuwd over dit euvel. Na een belletje met de VVV van Münster was een hotelletje ook zo geregeld. De volgende dag was het nog ¾ uur vliegen met geweldig zicht en CAVOK naar het vertrouwde veld EHST, waar we tegen 11.00 uur de wielen aan de grond hebben gezet.

Ook deze keer weer een hoop ervaring op gedaan. 1400km gevlogen in 7 uur en 55 minuten.
De leus “met de Franse slag” is niet uit de lucht gegrepen. (tip)Zorg dat je het adres van het vliegveld voor de taxi chauffeur bij je hebt.

Het Sirius team
Freek & Mieke


 

17-07-2016: First Solo Frank Peter

image

Op deze mooie zondag met perfect vliegweer heeft Frank zijn eerste solovlucht mogen uitvoeren. Wederom een stapje dichter bij het brevet, ga zo door!


07-07-2016: René Ruiter geslaagd voor het praktijkexamen!

image

Wij wensen René veel veilige vluchten en many happy landings!


Verrassend Stadskanaal 2016 : Clubstand EHST

Dit jaar zijn er diverse vrijwilligers van de vliegclub aanwezig op de stand van onze vereniging tijdens Verrassend Stadskanaal ter promotie van de club en het ULV-vliegen.

Tevens hebben we leuke introductie-pakketten om mensen kennis te laten maken met de mooiste hobby ter wereld: vliegen! Voor meer informatie bezoekt u onze stand of neemt u contact op met de secretaris, Timo Achterberg.

Graag tot ziens in Stadskanaal !

image


 

First Solo: René Ruiter

reneruiter_geslaagd

Wij feliciteren René met zijn First Solo!